AZ ELSŐ NEGYEDÉVRŐL, A MUNKAÜGY ÉS HR. KAPCSOLATÁRÓL
AZ ELSŐ NEGYEDÉVRŐL SZÁMOKBAN
A 2023 ÉV KIHÍVÁSAI A SZEMÉLYZETI MUNKA, A MUNKAÜGY ÉS HUMÁN-ERŐFORRÁS TERÜLETÉN.
ALTUÁLIS MUNKAÜGYI INFORMÁCIÓK AZ ELSŐ ÉS MÁSODIK NEGYEDÉVRŐL
A 2023 év első negyedévéről.
90 naptári nap, 64 munkanap 512 munkaóra, 25+1 pihenőnap.
A 2023 év második negyedévéről:
91 naptári nap, 61 munkanap, 488 munkaóra, 26+4 pihenőnap.
Az áprilisi hónap külön figyelmet és munkaszervezést igényel:
30 naptári nap, 18 munkanap, 144 munkaóra, 9+3 pihenőnap.
A MUNKAÜGY ÉS HR. ÖSSZEFONÓDÁSÁRÓL ÉS KAPCSOLATÁRÓL
A vállalkozások egyik legértékesebb erőforrása az ember. A munkatársak felvételének, megtartásának, fejlesztésének, sikereinek alapját a megfelelő HR és munkaügyi tevékenység együttesen adja. A munkaügyet és HR-t érintő kihívások megoldásában a hatékonyság és a precizitás kiemelt szerepet kap. Ezek elengedhetetlenek a hosszútávon fenntartható és fejlődést ösztönző cég működéshez. A munkaügy a munkaerő hatékony és humánus foglalkoztatásának feltételeit biztosító tevékenységek rendszere. A munkaügy részét képezi a munkaerő-szerkezet befolyásolása, a munkaerőforrások és a szükséglet összehangolása, ennek megfelelő képzése, a bér és jövedelem alakítása. Ma az integrált személyügyi tevékenység a követelmény, amely magában foglalja a munkaügyi és a személyzeti tevékenységet.
Az emberi erőforrás a munkavállalók, a munkavállalók összessége, amely egy szervezet, egy bizonyos szektor, valamint a gazdaság egészének tulajdonában van. Bármely természetes személy, aki kapcsolatban áll egy szervezettel, ágazattal vagy gazdasággal, emberi erőforrásnak minősül, az emberi erőforrások mindazokra az emberekre vonatkoznak, akik valamilyen módon fenntartják a kapcsolatot bármely gazdasági ágenssel vagy magával a gazdasággal.
Az emberi erőforrások funkciói
A személyzet adminisztratív irányítása.
Toborzás és a személyzet kiválasztása.
Képzés és szakmai fejlődés.
Munkaügyi kapcsolatok.
Foglalkozási kockázatmegelőzés.
Teljesítményértékelés.
Szociális juttatások.
A munkaerő megtervezése.
Munkaelemzés.
A munkakör leírása és javadalmazása.
A munkaügyes és a Hr. munkatárs feladatainak összesítés és fontos szempontjai, ami a cégek jelenlegi szakapparátusának összevetését szolgálja:
1. az emberi erőforrásokkal való gazdálkodás tervezése, szervezése, irányítása, koordinálása és ellenőrzése, az üzleti tervhez illeszkedő emberi-erőforrásfejlesztés (humán stratégia) kidolgozása és megvalósítása;
2. programok kidolgozása az emberi-erőforrással való gazdálkodásra, a munka megszervezésére, a munkakapcsolatok kezelésére, a bér- és jövedelemgazdálkodásra;
3. tervek és programok készítése a dolgozók ismereteinek továbbfejlesztésére, képzésére, átképzésére, a meglévő munkaerő megőrzésére;
4. részvétel kollektív tárgyalásokon, alkukban és szerződéskötésekben;
5. munka- és egészségvédelmi programok felügyelete;
6. a gazdasági szervezet érdekeltségi rendszerének és a munkavállalók egyéb ösztönzési formáinak kialakítása;
7. szervezeti egységének vezetése és annak tevékenységére vonatkozóan az egységes szakmai elvek meghatározása;
8. az egység működéséhez a személyi és tárgyi feltételek biztosítása;
9. képviselet a gazdasági szervezet más részlegei és külső szervezetek előtt (a munkaerő-közvetítő irodákkal, munkaerő-kölcsönző irodákkal, képző és átképző intézményekkel);
10. költségvetések készítése és kezelése, kiadások ellenőrzése és az erőforrások hatékony felhasználásának a biztosítása;
11. vezetői információs rendszerek fejlesztésének és megvalósításának felügyelete;
12. a munkavállalók jogaival, egészségével, biztonságával, egyenlő lehetőségeivel és egyéb ügyeivel kapcsolatos szabványok és törvények betartásának biztosítása.
13. Bemutatás
14. Személyzeti információkra (pl. munkaviszony létesítésére, -fenntartására, -megszüntetésére, teljesítményértékelésre, képesítésre) vonatkozóan adminisztratív feladatokat lát el.
15. A vezetővel egyeztetve meghirdeti a betöltetlen álláshelyeket.
16. A jelentkezőket tájékoztatja a feltételekről.
17. Felveszi a telefonokat, a bejelentkezőket kapcsolja, vagy információt nyújt, időpontot egyeztet.
18. Fogadja a látogatókat.
19. Elkészíti, majd folyamatosan felülvizsgálja, módosítja a munkaszerződéseket.
20. Megállapítja, a dolgozók évi szabadságát, szabadságolási ütemtervet készít.
21. A személyügyi iratokat és pályázati anyagokat megőrzi és nyilvántartja.
22. Bérbesorolással kapcsolatos feladatokat végez.
23. Statisztikákat, nyilvántartásokat készít.
24. Tájékoztatja a dolgozókat tanfolyamokról, szakmai továbbképzési lehetőségekről, és jelentkezés esetén elvégzi a szükséges adminisztrációs feladatokat.
25. Munkája során együttműködik a dolgozókkal, a szervezet vezetőivel és különböző szakterületekkel.
26. Számítógépet használ, ismeri az irodai szoftvereket, kezeli a faxot, internet használ, másol.
27. Nyilvántartásokat vezet, adatok gyűjtése és foglal rendszerbe.
28. Kapcsolatot tart a társaság dolgozóival, a belső egységekkel és a külső szervezetekkel.
29. Iktat, rendszerez és iratokat kezel.
30. Értekezleteken jegyzőkönyvet készít.
31. Elvégzi a szükséges archiválási feladatokat.
32. Szükség esetén intézkedik a meghibásodott irodatechnikai berendezések javíttatásáról.
33. Szükség esetén felettese utasítására köteles ellátni bármely más osztályon/részlegen teljeskörű helyettesítési feladatokat.
34. Továbbképzésen vesz részt.
35. A HR szakemberek feltérképezik és monitorozzák a munkatársak teljesítményét. Azonban ahelyett, hogy csak a számokra hagyatkoznának, részletesen kiértékelik a munkavállalók teljesítményét. Így konkrét tanácsokat adhatnak a fejlesztendő területekkel kapcsolatban, hogy a jövőben újabb karrierutak nyíljanak meg a dolgozók előtt.
36. Mivel segítik az alkalmazottak karrierfejlesztését, így felkészítik a vállalatokat a jövőbeli szerepek ellátására és a piaci igények kielégítésére.
37. Olyan jelentkezőket próbálnak elérni és szűrni az állásinterjúkon, akik a szakmai tudásuk mellett a vállalkozáshoz megfelelő szemlélettel rendelkeznek.
38. A HR-esek tehát azon is dolgoznak, hogy a munkahely valóban vonzó és megbízható legyen az érdeklődők szemében. Pozitív vállalati kultúrát alakítanak ki, hogy a munkavállalók korrekt feltételek mentén dolgozhassanak a cégnél.
39. Motiválja a jelenlegi dolgozókat
40. Mivel lehetne motiválni a munkaerőt a még jobb teljesítmény érdekében? Fizetésemeléssel, nyaralással vagy éppen szülinapi meglepetés rendezvényekkel? Nem meglepő, hogy a HR feladatai között az alkalmazottak motiválása is fontos szerepet játszik. Olyan célokat tűznek ki a dolgozók számára, amelyek elérésével valóban profitálnak az alkalmazottak. Ehhez nyílt és korrekt kommunikáció szükséges, amely a dolgozókat egyénenként, nem pedig tömegként kezeli.
41. Tervezési és fejlesztési feladatokat lát el
42. A humán erőforrás menedzserekre stratégiai partnerként tekintenek, hiszen részt vesznek a célok azonosításában és a tervezésben, illetve a megvalósításban is.
43. Piackutatást végeznek, hogy felmérjék a vállalkozások lehetőségeit. Az átlátható tervezésnek köszönhetően pedig a cég felső vezetése sokkal egyszerűbben dönthet a jövőről, pontos számok és tények alapján.
44. Azonban ahogy változik a világ, a vállalkozói környezet, a digitális fejlődés és kiütköznek a vállalaton belüli generációs feszültségek, a cégnek is alkalmazkodnia kell a kihívásokhoz. Ezen változások menedzselésében, a szervezet és folyamatok fejlesztésében, valamint az új területek fejlesztésében.
45. toborzás (például álláshirdetések megszövegezése),
46. kiválasztás folyamata (interjúztatás),
47. jövedelmi és kompenzációs feladatok,
48. a kollégák megtartása (motivációs folyamatok, cafeteria csomagok kialakítása),
49. a kollégák fejlesztése (tréningek és belső képzések szervezésével),
50. vállalati kultúra alakítása (csapatépítő programok, belső kommunikáció),
51. munkakörnyezet fejlesztése,
52. dolgozói elégedettség növelése,
53. teljesítményértékelési és motivációs rendszer kialakítása,
54. a vállalaton belüli és kívüli képviselet (például konferencián vagy külföldön),
55. munkáltatói márka tudatos építése.
A felsorolt 55 feladatot a jelenlegi szakapparátusi munkaköri leírás összehasonlítása, módosítása, fejlesztése céljából foglaltuk össze.
A munkaügyi szaktanácsadói tevékenységünk során felmérjük, véleményezzük, javaslatokat készítünk, konzultálunk a vezetői munka fejlesztése érdekében.
NEM A MUNKAÜGYI-HR. SZAKAPPARÁTUS A MUNKAERŐ-GAZDÁLKODÁS FELELŐSE, HANEM A MUNKAIRÁNYÍTÁST VÉGZŐ KÖZÉPVEZETÉS ÉS A KÉPZÉSÜK EZEN A TERÜLETEN NAGYON FONTOS.
A vezetők képzését az irányítás, a konfliktuskezelés, a motiválás, a stresszkezelés területén folytatjuk, külön a partnerein igénye alapján, online, home-office rendszerben.
minden szerződéses partnerünk részére felajánljuk több mint 30 éves és több száz vállalkozásnál szerzett gyakorlati tapasztalatainkat.
EZÉRT IS AJÁNLJUK FIGYELMÜKBE AZ ÁPRILIS 11.-ÉN INDUÓ KURZUS 2023. SZAKAPPARÁTUSI KÉPZÉST.
Szeged 2023.04.02. Kurunczi lászló ügyvezető
Forrás: SAJÁT